مزوتراپی اندام

مزوتراپی یک تکنیک پزشکی است که با تزریق های مکرر و بسیار کم داروها در لایه های مختلف پوست، نتایج درمانی گوناگونی را به وجود می آورد. چون بافت نرم، استخوان ها، عضلات، غضروف ها و پوست همگی از لایه ی میانی بدن جنین موسوم به “مزودرم” منشا گرفته اند، این تکنیک در درمان بیماری های این بافت ها می تواند مفید باشد.

تاریخچه:

در سال ۱۹۵۲ دکتر میشل پیستور فرانسوی برای اولین بار داروی پروکائین را در اطراف گوش بیمار ناشنوائی تزریق کرد که این کار به بهبود شنوائی وی منجر شد. در سال ۱۹۵۸ اصطلاح مزوتراپی برای نخستین بار به کار رفت. پس از آن پزشکان متعدد دیگری از فرانسه و سایر کشورهای جهان به بررسی این تکنیک و تجربه ی آن در درمان بیماری های مختلف پرداختند و نتایج جالبی به دست آوردند. در سال ۲۰۰۵ این تکنیک همانند بسیاری از کشورهای دیگر در ایران معرفی شد و از آن پس مورد توجه پزشکان و بیماران فراوانی قرار گرفت.

نحوه ی عمل:

مزوتراپی در واقع نوعی تکنیک تزریق است که برای مقاصد زیر پایه گذاری شده است:

• درمان موضعی بیماری های موضعی بافت های گوناگون
  • دسترسی مستقیم و سریع به بافت هدف
  • استفاده از مقادیر بسیار کم دارو (حدود ۱۰/۱ تا ۶۰/۱ مقادیر خوراکی) برای درمان بیماری ها
  • تزریق های مکرر و متعدد (حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تزریق در ناحیه ی صورت)

نحوه ی اثرمزوتراپی بر چربی ذخیره شده:

با آزادسازی و شکستن سلول های حاوی چربی در زیرپوست، این سلول ها دچار چروکیدگی و انهدام شده و چربی موجود در آنها به درون جریان خون و لنف راه یافته و از طریق روده ها و کلیه ها از بدن دفع می شود. نحوه ی اثر مزوتراپی بر چین و چروک های پوست: پس ازاینکه سلول های چربی از راه فوق از بین رفتند، سایر مواد و ویتامین های موجود در ترکیب داروی مزوتراپی، قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشیده و آسیب های ایجاد شده در پوست را؛ که به وسیله ی مواد مضر (موسوم به رادیکال های آزاد) ایجاد شده اند؛ خنثی کرده و به بازگشت ظاهر طبیعی پوست ناحیه ی صورت، پلک ها و گردن کمک می کنند. نحوه ی اثر مزوتراپی بر ریزش مو و بافت های اضافی ناشی از زخم ها یا سوختگی قبلی (اسکارها و کلوئیدها): با تزریق مستقیم داروها و ویتامین های ضروری و مؤثر در درمان ریزش مو باعث کمک به رشد مو و بهبود خون رسانی سر می شود و همچنین داروهای مؤثر در شکستن بافت همبند سخت شده در اسکارها و کلوئیدها را مستقیماً به این ناحیه منتقل می کند.

مزایا:

• اقتصادی و مقرون به صرفه است و هزینه ی درمان آن نسبت به بسیاری از روش های موجود از جمله لیزر اندک است.
  • غیرسمّی و با عوارض جانبی اندک می باشد.
  • باعث تحریک واکنش های داروئی عمومی نمی شود.
  • داروهای مورد استفاده نیازی به عبور از دستگاه گوارش یا کبد ندارند.
  • زمان مورد نیاز برای بازگشت به فعالیّت های روزمره پس از انجام مزوتراپی کوتاه است.
  • با استفاده از دستگاه مخصوص مزوتراپی (مزوگان) روشی تقریباً بدون درد و در عین حال سریع محسوب شده و می توان حجم تزریق را در حد میکرولیتر هم تنظیم کرد و دارو را در فواصل مساوی به ناحیه ی درمان شده رساند و براحتی تا بیش از صد تزریق را انجام داد.

موارد استفاده در پزشکی:

تسکین دردهای عضلانی و اسکلتی، درمان آسیب های ورزشی، بیماری های دستگاه عصبی، بیماری های روماتیسمی، بیماری های عفونی، بیماری های مختلف پوستی، بیماری های عروقی، ترک سیگار و تقویت سیستم ایمنی بدن

موارد استفاده در پوست و زیبائی:

شلی و افتادگی پوست، جوان سازی پوست، چروک های ظریف صورت، بالا بردن (لیفتینگ) صورت، خطوط ناشی از زایمان یا تغییر وزن بر روی بدن، برخی ضایعات رنگدانه ای، سلولیت و چاقی موضعی، وجود بافت همبند اضافی بر نواحی زخمی یا سوختگی (اسکارها و کلوئیدها)، انواع ریزش مو، آکنه و وجود بالشتک چربی زیر پلک ها

موارد عدم استفاده:

بارداری، شیردهی، مصرف داروهای ضد انعقاد خون، ضایعات پوستی شناخته نشده یا تبخال فعال، سرطان ها، بیماری های قلبی-عروقی، دیابت کنترل نشده، بیماری های کلیوی، بیماری پسوریازیس یا صدف پوستی، سابقه ی سکته ی مغزی یا وجود لخته در گردش خون

عوارض جانبی:

موضعی: تورم، سرخی، خارش، کبودی گذرا، درد خفیف و ندرتاً ازدیاد رنگدانه های پوستی یا عفونت در محل تزریق. در مجموع مزوتراپی روشی بدون درد محسوب می شود که در اکثر موارد فقط حس نیشگون گرفتن یا سوزش خفیف ایجاد می کند که این موارد را نیز با تجویر کرم های بیحس کننده ی موضعی قبل از درمان می توان از بین برد.

عمومی: اگر تکنیک به درستی انجام شود، بسیار نادرند ولی مواردی از واکنش های آلرژیک، تهوع، بیحالی، اختلال ریتم قلب و ضعف گزارش شده اند.

احتیاطات:

قبل از عمل:

• از حداقل سه روز قبل از عمل از آسپیرین و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی استفاده نشود.
  • اگر ضایعه ی پوستی وجود داشته باشد، تا زمان بهبودی کامل آن درمان به تعویق می افتد.
  • بهتر است قبل از انجام عمل از انجام لایه برداری (میکرودرم ابریژن) خودداری شود.
  • به علت وجود احتقان عروقی در دوره ی پریود ماهانه، بهتر است در این زمان عمل انجام نشود.

بعد از عمل:

• در روز اول پس از عمل از حمام کردن خودداری شود.
  • از آفتاب گرفتن و برنزه کردن پوست اجتناب شود.
  • از الکترولیز و انجام لایه برداری در زمان درمان خودداری شود.
  • در صورت وجود درد یا سوزش می توان از کیسه های یخ سود جست.

تعداد جلسات مورد نیاز:

ماه اول: چهار جلسه- هر هفته یک بار