آیا پی آر پی سرطانزا است؟

پی آر پی از خون غلیظ شده خود فرد بیمار بدست می آید و به دلیل اینکه برخی افراد این روش را با روش کشت سلولی اشتباه می گیرند، شابیعه سرطان زا بوده prp مطرح شده است. هر چند باید در هنگام تزریق پی آر پی حتما به مراکز معتبر و تخصصی پوست و مو مراجعه نمود و از انجام این عمل نزد پزشکان عمومی اجتناب کرد. زیرا بر اساس قانون، پزشکان عمومی مجوز انجام این کار را ندارند.

البته باید توجه کرد که افراد با سابقه سرطان نیز از انجام عمل پی آر پی منع شده اند.

Hair-Restoration-15-PRP

کاربرد های prp

محققان در چند مورد تزریقات PRP را انجام می دهند. علاوه بر درمان ریزش مو که پزشکان برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو PRP را به پوست سر تزریق می کنند؛ پی ار پی در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

۱- آسیب های تاندونی
تاندون ها نوار هایی ضخیم و سفت هستند که عضله را به استخوان متصل می کنند. التیام تاندون پس از آسیب ها معمولا به کندی صورت می گیرد. پزشکان از تزریقات PRP برای درمان مشکلات مزمن تاندونی مانند آرنج تنیس بازان، التهاب تاندون آشیل، آسیب زانو ناشی از پرش (درد در تاندون پاتلار زانو) استفاده می کنند.

۲- آسیب های حاد
پزشکان از تزریقات PRP برای درمان آسیب های ورزشی حاد مانند کشیده شدن عضلات همسترینگ یا پیچ خوردگی های زانو استفاده می کنند.

۳- ترمیم پس از جراحی
گاهی اوقات، پزشکان پس از جراحی با هدف ترمیم پارگی رباط یا تاندون از تزریقات PRP استفاده می کنند. از نمونه های پارگی تاندون و رباط به ترتیب می توان به پارگی تاندون چرخنده در شانه و پارگی رباط صلیبی اشاره کرد.

۴- استئوآرتریت
پزشکان PRP را به زانو های افراد مبتلا به استئوآرتریت یا آرتروز تزریق کرده اند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که در درمان استئوآرتریت تزریقات PRP نسبت به تزریقات هیالورونیک اسید (یک درمان سنتی) تاثیر بیشتری داشته اند. با این حال، این آزمایش بر روی گروهی کوچک و متشکل از ۱۶۰ نفر انجام شده و برای قطعی شدن این گفته به تحقیقات بزرگتری نیاز است.

لازم به ذکر است که هیچ کدام از این موارد مصرف از نظر ارائه نتایج به طور قطعی اثبات نشده اند.