رژیم درمانی در افراد دیابتی:

یکی از گروه بیمارانی که رژیم درمانی در آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد افراد دیابتی هستند. رعایت رژیم غذایی و ورزش به آن ها کمک می کند که به دارو و تزریق انسولین کم تری نیاز داشته باشند. افراد دیابتی که از اضافه وزن رنج می برند می توانند با رژیم غذایی و کاهش وزن میزان قند خون خود را کاهش دهند. افرادی دیابتی باید روزانه از گروه های اصلی هرم غذایی شامل نان و غلات سبوس دار، شیر و لبنیات کم چرب، گوشت ها، حبوبات،سبزی و میوه مصرف کنند و مواد غذایی مانند شیرینی جات مانند شکر، شکلات، قند و موادی مانند نوشابه، بستنی و از این دست خوراکی ها را در رژیم غذایی خود کاهش دهند. افراد دیبابی باید مقدار مناسبی برنج را به صورت سبزی پلو، کلم پلو، عدس پلو مصرف کنند.

بهتر است افراد دیابتی از نان های سبوس دارد مانند سنگک و نان جو استفاده کنند. همچنین باید در سه تا پنج واحد سبزی پخته یا خام مصرف کنند.

افراد دیابتی باید مصرف غذاهای سرخ کردنی را کاهش دهند. مصرف خامه، سرشیر و انواع سس ها در رژیم غذایی افراد دیابتی باید به حداقل برسد. و دو تا سه بار در هفته غذاهایی مانند ماهی آب پز، بخار پز و یا کبابی مصرف کنند.

روغن جامد مثل کره گیاهی و یا حیوانی را باید با روغن هایی مانند روغن زیتون، کلزا و یا کانولا، ذرت، آفتابگردان و یا سویا جایگزین کنند و باید توجه داشته باشند که در مصرف این روغن ها هم زیادی روی نکنند.

رژیم درمانی مربوط به افراد مبتلا به سوء تغذیه:

کلینیک-زیبایی-دکتر-طامهسوء تغذیه بیماری می باشد که فرد در آن کمبود مواد غذایی مورد نیاز بدن دارد. مصرف کم مواد غذایی یا مصرف بیش از حد آن ها این بیماری را به وجود می آورد. افرادی که مواد غذایی را بیش از حد مصرف می کنند و توده بدنی بالایی دارند در حالتی دچار سوء تغذیه می شوند که مواد غذایی ناسالم را بیش تر از مواد غذایی سالم مصرف کنند. بعد از تشخیص این بیماران باید با توجه به کمبود های بدنشان تحت رژیم درمانی مناسب قرار بگیرند.