نقش پلاکت ها  در پی آر پی چیست؟

برای درک اینکه پی آر پی چگونه عمل می کند، باید از نقش پلاکت ها در سلامت انسان آگاه باشید. پلاکت ترکیبی از خون، گلبول سفید و گلبول قرمز هستند. زمانی که فردی دچار زخم یا بریدگی می شود، پلاکت جزو اولین واکنش های بدن هستند که به محل زخم می رسند تا خونریزی را متوقف و زخم را بازسازی کنند.

محققان معتقدند که اگر بتوانند این پلاکت ها را استخراج کرده و آن ها را به محل آسیب دیده تزریق کنند، می توانند سرعت بازسازی بافت را بهبود بخشند.

برای تولید PRP، یک متخصص نمونه خون بیمار را گرفته و آن را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهد. این دستگاه با سرعت زیاد می چرخد و باعث می می شود اجزای خون جدا شوند. سپس پلاکت ها برای تزریق از خون جدا می شوند.

پی آر پی شامل مقدار مشخصی فاکتور رشد و پروتئین می شود که پروژه ترمیم بافت را سریعتر می کند. از آنجایی که برخی از انواع ریزش مو به دلیل آسیب فولیکول مو اتفاق می افتد، محققان از ابتدا بر این باور بودند که پی آر پی به رشد مجدد موها بعد از دچار شدن فرد به آلوپسی ژنتیکی (ریزش موی ارثی) کمک می کند.

از آن زمان تا کنون، prp یکی از روش های محبوب ترمیم مو می باشد. پزشکان از پی آر پی برای درمان آسیب تاندون ها، ماهیچه ها و رباط صلیبی به خصوص برای ورزشکاران آسیب دیده می باشد.

shutterstock_1158146890

آیا prp مؤثر است؟

در سال ۲۰۱۹، یک گروه از محققان مروری بر تحقیقات پی آر پی انجام دادند که بر اساس آن نتیجه گرفتند که پی آر پی ریزش مو را کاهش داده و قطر مو و تراکم موهای رشد کرده را افزایش می دهد. همچنین تحقیقات حاکی از آن بودند که PRP در درمان ریزش موی ارثی و آلوپسی آره آتا (ریزش موی سکه ای) مؤثر است و از پی آر پی به عنوان یک روش تضمینی در درمان ریزش مو نام برده اند.

مراحل درمان PRP مو

درمان PRP مو یک فرایند سه مرحله ای می باشد. اغلب درمان های PRP به ۳ جلسه درمانی با فاصله ای ۴ تا ۶ هفته ای نیازمندند. انجام درمان هایی که جهت نگهداری نتایج انجام می شوند هر ۴ تا ۶ ماه نیاز می باشد.

۱- گرفتن خون
از فرد خون که معمولا از بازو می باشد؛ گرفته شده و در یک دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می شود که با چرخش سریع خود مایعات با تراکم های متفاوت را از یکدیگر جدا می کند.

۲- سانتریفیوژ کردن
پس از ۱۰ دقیقه سانتریفیوژ کردن، خون به سه لایه تقسیم می شود:

پلاسمای کم پلاکت
پلاسمای پر پلاکت
گلبول های قرمز خون

۳- تزریق به پوست سر

پلاسمای غنی از پلاکت به درون سرنگی کشیده شده و سپس به نواحی از پوست سر تزریق می شود که نیاز به رشد بیشتر مو دارند. تحقیقات کافی در ارتباط با موثر بودن یا نبودن PRP انجام نشده است. همچنین، مشخص نیست که این روش درمانی بر روی چه افرادی و تحت چه شرایطی بیشترین تاثیر را دارد.

طبق یک مطالعه، با اینکه PRP مدارک علمی و تئوری کافی جهت حمایت از خود جهت استفاده در ترمیم مو دارد، اما ترمیم مو ها به وسیله PRP هنوز در مراحل اولیه خود می باشد. شواهد بالینی هنوز محدود هستند.