کهیر چیست؟

کهیر نوعی راش روی بدن شما است. گرچه کهیرها اغلب با واکنش های حساسیتی مرتبط هستند، اما همچنین می توانند با موارد زیر نیز ایجاد شوند:

استرس
نیش یا گزش حشرات
نور خورشید
سرما

Can-Mold-Cause-Hives-750x430

شناسایی این که چه چیزی باعث ایجاد راش در شما می شود حیاتی است. اگر شما بتوانید این عوامل را شناسایی کنید، می توانید از تماس با آن ها خودداری کنید و از ایجاد کهیر های بیشتر پیشگیری کنید. معمولا کهیرها بعد از ۲۴ ساعت از بین می روند و نیازی به درمان ندارند. در هر حال، اگر شما به هر یک از موارد زیر دچار شدید، باید فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید:

سرگیجه
تورم در گلو یا صورت شما
مشکل در تنفس
این ها ممکن است علائمی از واکنش حساسیت شدید باشند که نیازمند مراقبت های اورژانسی است. اگر کهیر های شما خفیف هستند، می توانید از راه های درمانی که در ادامه ی این مقاله آورده شده است استفاده کنید.

علت به وجود آمدن کهیر چیست؟

حساسیت یا عفونت می توانند سبب شود که سیستم ایمنی بدن ماده ای به نام هیستامین را ترشح کرده و به جریان خون وارد کند. وقتی این اتفاق می افتد، رگ های نازک پوست منبسط شده و باعث تراوش خون به سطوح فوقانی پوست به نام اپیدرم می شوند. تجمع خون منجر به نوعی ورم می شود که از آن به عنوان کهیر یاد می کنیم.

بسته به مقدار خون جمع شده کهیر ممکن است:

اسفنجی به نظر برسد؛
به صورت محل های متورم و بدون مرز مشخصی با پوست فرد باشد؛
در هنگام بروز فشار سفید شود؛
در قسمت های بزرگی از بدن فرد ظاهر شود؛
خارش شدیدی داشته باشد.

کهیر بدون خارش چگونه است؟

کهیر بدون خارش رایج ترین نوع کهیر است که به سبب آنژیودما، که نوعی ورم در لایه های بالایی پوست است، به وجود می آید. کهیر ها می توانند در واکنش به دمای سرد یا گرم، تعریق بیش از حد و استرس به وجود آیند. هرچند کهیر می توانند خود به خود رفع شوند، اما آنتی هیستامین ها در درمان خارش و تورم پوست مؤثر هستند.

رابطه کهیر و سرطان چیست؟

کهیر مزمن بیش از ۶ هفته باقی می ماند. در بیشتر موارد، علت بروز کهیرهای مزمن بدون انجام آزمایش نمی تواند تشخیص داده شود. نیمی از بیماران، آنتی بادی (پروتئین) هایی دارند که ماست سل (سلولهای حساسیت) را مورد حمله قرار داده اند و باعث ترشح هستامین هایی می شود که منجر به بروز کهیر و خارش می شود.

هر چند کهیرها با موارد خود ایمنی دیگر مثل بیماری تیروئید مرتبط هستند، اما درمان این بیماری ها و موارد خود ایمنی، منجر به درمان کهیر نمی شود. به ندرت کهیر مزمن می تواند با سرطان مرتبط باشد. در بیشتر موارد، کهیر مزمن با گذشت زمان از بین می رود.